Monday, November 24, 2014

Borak Kosong...

Assalammualaikum...


Dah bersawang-sawang blog nih..lama da tak menulis..lebih suka blogwalking dari menulis di blog sendiri...insyallah, aku akan cuba lebih kerap menulis di blog ini sebagai rujukan dan panduan untuk aku di masa hadapan kelak...


tahun 2014 telah hampir ke penghujungnya...
tahun 2015 akan menyusul...
wish list baru tercatit..wish list lama di upgrade mungkin...
setakat ini, pencapaian yang paling membanggakan aku bagi tahun 2014 ni ialah aku dengan jayanya telah menghabiskan e-pjj Diploma Pentadbiran Awam di UiTM Shah Alam dari tahun 2010-2014..syabas untuk diri sendiri sebab tak extend sem..cuma repeat paper jek...untuk sem ke-8 aku amik 5 paper sekaligus dan Alhamdulillah..aku lulus...bangga lagi skali kat diri sendiri...


hari yang ditunggu-tunggu..dinanti-nanti...1 Disember nanti aku akan konvo...27hb Nov. ni ada rehearsal pastu amik jubah..mesti perasaan bercampur baur...atas usaha sendiri dan penat lelah selama 4 tahun berbayar apabila aku mengenggam scroll tu nanti kat atas pentas....


tahun demi tahun berganti..aku tetap aku...tiada perubahan melainkan tambah anak je la...aku da berada di 'comfort zone'...selesa dengan keadaan sekeliling dan persekitaran..rutin harian pegi-balik keje...tiada perubahan...kalu ikut pada graf skala aku mendatar jek...sekali sekala jek naik turun kot..


baru-baru ni aku memberanikan diri untuk bertemu dengan one of the great person iaitu Pn. Hanis Haizi...sesi ice breaking rupanya dia junior aku masa sekolah rendah..kakak dia mungkin aku kenal @ ingat2 lupa...kecik jek KL nih kan...tapi tujuan asal aku jumpa dia bukan tu tapi sebab lain...aku nk keluar dari 'comfort zone' aku...aku nak cuba mencabar diri untuk berdepan dengan orang baru..aku nak cuba mengaplikasikan apa yang aku dah belajar selama 4 tahun ni UiTM..


Perniagaan adalah satu job yang paling aku suka buat sebenarnya...mungkin da memang dalam darah aku sebab aku dibesarkan dalam keluarga yang buat bisnes...tapi bukan bisnes yang hebat2 la..bisnes jual sayuran kampong...ayam...kat pasar pagi dan pasar malam...seingat aku masa aku tadika lagi arwah abah aku da bawak aku ikut dia meniaga kat pasar pagi..tolong mak aku kat sana..Pasar Pagi Bandar Tun Razak...aku membesar dan belajar di sana...aku dulu dok kat Flat Sri Labuan..dekat jek pasar tu kat Jalan Ikhlas...kalu nak cite pengalaman tu cukup berjela2...sampaikan sekarang org yang masih meniaga kat pasar tu kenal aku dan mak aku..adik badik aku yang lain derang xkenal sbb derang jarang pegi pasar tu..buat aku sangat terharu...kadang2 aku pegi pasar tu saje2 ada je la makcik2 pakcik2 yang tegur "Eh..mak ko sihat?Ko yang dulu meniaga sayur kampong ngan mak ko dulu kan?Dah besar ko skang"...hahaha...last aku meniaga masa aku form 1...sebab kitaorg pindah rumah ke kajang...so mak pon macam malas nk ulang alik BTR-Kajang..banyak sangat kenangan indah masa kitaorg meniaga dulu....


Aku masuk keje ngan gomen...aku try jual barang bayi..kanak2..kain pasang..Alhamdulillah ada pembeli dan ramai yg repeat order...bak kata kawan aku..aku nih peniaga yang dermawan...sebabnya aku suka jual harga lebih kurang..aku tak pikir untung sangat..yang penting pembeli aku hepi dan puas hati ngan produk aku jual...lepas aku tukar tempat keje aku masih meniaga tapi aku tolong kawan je la...but still aku masih meniaga....


Dan sekarang aku rasa aku nak cuba yang agak mencabar pulak bila mana aku kene berdepan..menyakinkan..orang yang aku xkenal untuk beli produk yang aku jual....produk ni da lama dan establish pon kat market...dan suatu ketika dulu sangat hot org dok kata especially dalam gomen itself...produk apa yang bakal aku akan jual...akan diberitahu dalam sikit masa lagi...


semoga Allah permudahkan perjalanan aku nih...sebab apa yang ada di dunia ini adalah milik Allah..dan sesungguhnya yang baik itu dari Allah...aminnnnn


Wassalam...

No comments:

Post a Comment